
Podstawa prawna działania Izby
Podstawa prawna działania oraz zadania
Regionalnej Izby Obrachunkowej Podstawy prawne działania regionalnych izb obrachunkowych: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 171 ust. ), 2. ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U.2012.1113 j.t.), 3. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 167, poz. 1747), 4. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej, zasad wynagradzania pracowników regionalnych izb obrachunkowych, wymaganych kwalifikacji oraz zasad ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych członków kolegiów izb (Dz. U. Nr 31, poz. 264), 5. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na prezesa regionalnej izby obrachunkowej (Dz. U. Nr 10, poz. 93), 6. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzania konkursu na członków kolegium regionalnej izby obrachunkowej (Dz. U. Nr 130, poz. 1396), Zadania regionalnych izb obrachunkowych: Szczegółowy zakres zadań regionalnych izb obrachunkowych został określony przepisami ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej (art. 1): 1. jednostek samorządu terytorialnego, 2. związków międzygminnych, 3. stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, 4. związków powiatów, 5. stowarzyszeń powiatów, 6. samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych, 7. innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami. Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, instruktażową oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowa może być prowadzona odpłatnie. Izby wydają opinie w sprawach (art. 13): 1. wydawanie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, opinii o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych;
2. (uchylony); 3. wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał budżetowych jednostek samorządu terytorialnego; 4. wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze; 5. wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami, 6. (uchylony); 7. (uchylony); 8. wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium oraz opinii w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium; 9. rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami; 10. rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach; 11. udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych; 12. wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał o wieloletnich prognozach finansowych
Izby badają uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach (art. 11):
1. procedury uchwalania budżetu i jego zmian,
2. budżetu i jego zmian,
3. zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu terytorialnego oraz udzielania pożyczek,
4. zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
5. podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa,
6. absolutorium.
7. wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian
Opracował: Mieczysław Kus - Członek Kolegium Izby
![]() |
![]() |
![]() |
Metadane
Źródło informacji: | Mieczysław Kus |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Mieczysław Kus |
Data wprowadzenia: | 2007-02-15 14:25:51 |
Opublikował: | Mieczysław Kus |
Data publikacji: | 2007-02-15 14:26:19 |
Ostatnia zmiana: | 2013-12-11 13:12:02 |
Ilość wyświetleń: | 26181 |